Vodič



Vodič kroz internet prodaju


Šta predstavlja prodaja preko interneta? Kako se prodaje roba, kako se isporučuje, gde se roba nalazi, kako se naplaćuje i plaća, šta ako…? Mnoga su pitanja koja budući internet trgovci postavljaju sebi i Google-u. Isto tako postoje mnogi sajtovi koji pružaju odgovore na sva ova pitanja manje ili više detaljno.

U ovom tekstu, mi ćemo se potruditi da Vam na što jednostavniji način približimo informacije o prodaji preko interneta, i proces pokretanja Vašeg ličnog web shopa.


Bilo koji preduzetnik ili pravno lice sa sedištem na teritoriji Republike Srbije, koji se bavi prodajom proizvoda ili pružanjem usluga, može pokrenuti prodaju preko interneta, odnosno elektronsku trgovinu.

Princip prodaje preko interneta je isti kao i na bilo kom drugom tržištu. Specifičnost elektronske trgovine se ogleda u tome što lično prisustvo prodavca i kupca u toku prodaje nije potrebno.

Prodaja preko interneta je oblik trgovine, prodaje robe i usluga putem interneta. Prodaja na internetu se odvija u internet prodavnici, odnosno web shop-u. Web shop se nalazi na internet domenu u vlasništvu Trgovca.

Prodaja preko interneta se još naziva i daljinska trgovina na malo ili online prodaja robe ili usluga. Ukoliko se najveći iznos Prihoda firme ostvaruje putem internet prodaje, pretežna delatnost koja mora da se upiše i registuje kod Agencije za privredne registre je Trgovina na malo posredstvom pošte ili preko interneta. Šifra delatnosti koja odgovara ovoj delatnosti je 4791. Vaša firma se može baviti i svim drugim privrednim delatnostima osim ove, a ova delatnost mora biti registrovana samo ako je to i pretežna delatnost.

Za internet prodavnice u Srbiji nisu potrebne nikakve posebne dozvole i odobrenja te se ovim vidom trgovine možete nesmetano baviti.


Internet prodavnica i obaveze za pravna lica


Iako nema posebnih uslova za internet prodaju, ipak postoje neke obaveze za sve firme koje na ovaj način posluju. Svi privredni subjekti koji obavljaju prodaju preko interneta imaju obaveze koje su vezane za samu online prodavnicu. Na sajtu trgovca moraju biti istaknuti sledeći obavezni elementi:
- Osnovni podaci o firmi
- Tačan opis ponuđenih roba i/ili usluga
- Jasno i nedvosmisleno označavanje cena
- Izjava o konverziji
- Kontakt podaci – korisnički servis
- Dostava robe i eventualna ograničenja
- Politika reklamacija
- Zaštita privatnosti korisnika
- Zaštita poverljivih podataka o transakciji
- Povraćaj sredstava

Isticanje obaveznih informacija o trgovcu podrazumeva da online prodavnica mora da sadrži podatke o pravnom licu koje obavlja prodaju, a to su naziv, adresa, kontakt podaci. Označavanje cena je propisano kao zakonska obaveza za svakog trgovca. Internet prodavnice se po tome ne razlikuju od ostalih prodavnica u Srbiji. Pored označene cene, Trgovac mora jasno naznačiti da li je u cenu uračunata dostava, zatim manpulativni troškovi i drugi eventualni dodatni troškovi. Isticanje komercijalnih poruka, ponuda i prihvatanje ponude su dozvoljeni elektronskim putem u slučaju elektronske trgovine. U ovom slučaju ugovor se zaključuje na osnovu elektronske poruke, što čini da je ugovor u elektronskom obliku u potpunosti punovažan. Ugovor je zaključen onog trenutka kada prodavac primi poružbinu putem elektronske poruke, a zatim na nju odgovori prihvatanjem ponude (prihvati porudžbinu putem e maila, i odgovori naručiocu sa svim detaljima ponude). E mail na koji je poruka poslata mora biti ispravan, a kontakt forma koja je povezana sa elektronskom adresom mora biti tačna. Ugovori zaključeni u elektronskom obliku važeći su bez pečata i potpisa.


Kako funkcioniše prodaja preko interneta?


Prodaja preko interneta obavlja se kroz sledeće faze:
- Poručivanje,
- Obrada porudžbine,
- Isporuka i naplata,
- Odustajanje od kupovine i povrat proizvoda

Poručivanje

Kupac tokom posete Internet prodavnici pregleda ponudu prodavca i donosi odluku o kupovini. Pored slike i informacija o proizvodu stoji i dugme “Dodaj u korpu”. Pritiskom na to dugme, izavrao je željeni proizvod i željenu količinu. Nakon toga ili nastavlja pretragu proizvoda i ponavlja postupak dodavanja u korpu dok ne završi kupovinu ili odlazi na opciju “Završi porudžbinu”. Odabirom ove opcije odlazi na stranu unosa svojjih podataka za isporuku i fakturisanje, biranje načina isporuke i načina plaćanja, i zaključuje porudžbinu.

Nakon ovoga, automatski se šalje e-mail poruka i prodavcu i naručiocu da je kreirana nova porudžbina. E-mailu sadrži sve detalje o porudžbini, isporuci i naručiocu, koje je kupac naveo. Kupci se mogu registrovati pre nego što obave kupovinu i na taj način skratiti proces svake sledeće kupovine ili kupovinu mogu obaviti kao “gost” bez registracije.


Obrada porudžbine

Prodavac je dužan da pregleda i obradi svaku porudžbinu. Nakon što primi potvrdu porudžbine e-mail-om, mora da pripremi proizvode za isporuku, da ih spakuje, a zatim pošalje kurirskom službom ili lično isporuči na naznačenu adresu kupca. Prilikom plaćanja platnim karticama, u trenutku kada je porudžbina predate kuriru ili napustila magacin prodavca, status plaćanja se menja iz Autorizovano u Izvršeno, odnosno, rezervisana sredstva se uplaćuje na račun prodavca. Ukoliko se plaća pouzećem prodavac mora poslati paket i sačekati isplatu nakon isporuke.


Isporuka i naplata

Isporuka i plaćanje su mogući na nekoliko načina:

Isporuka može biti na adresu kupca, u fizičkoj radnji prodavca (ukoliko postoji), isporuka na bilo koju adresu koju kupac navede prilikom unosa podataka na izlazu iz Internet prodavnice. Plaćanje platnim karticama - nakon poručivanja plaća se platnom ili kreditnom karticom, ili plaćanje pouzećem - nakon dostave, plaća se kuriru.


Odustajanje od kupovine i povrat proizvoda

Može desiti da kupac iz nekog razloga želi da odustane od kupovine (ovo se može desiti kod plaćanja robe pouzećem) ili da vrati proizvod.
U prvom slučaju poslat paket se vraća nazad prodavcu istom kurirskom službom, a troškove dostave u oba pravca snosi prodavac.
U slučaju vraćanja proizvoda, prodavac na svom sajtu mora imati jasno opisane situacije u kojima je moguć povrat proizvoda, naravno unutar zakonskog okvira i nikako na štetu kupca. Takođe, na svom sajtu mora imati jasno opisan način i proces vraćanja proizvoda, troškove ka oi povrat novca ili zamenu proizvoda istim ili sličnim.


Internet prodavnica


Kako bi se prodaja u internet prodavnici odvijala nesmetano i lako, prodavac mora da raspolaže sa sajtom i odgovarajućim softverom za prodaju za koji mora imati dozvolu, odnosno licencu za njegovu upotrebu.

Licenca za korišćenje softvera može da se kupi ili iznajmi. Dostupni paketi kod raznih provajdera se razlikuju po veličini online prodavnice, broja artikala, broja kategorija i detalja proizvoda, kao i od različitih naprednih mogućnosti, npr povezivanje sa drugim programima i sl. Troškovi za otvaranje internet prodavnice, su inicijalni jednokratni troškovi same izrade sajta (troškovi programerskih usluga), kupovina licence za korišćenje softvera za online prodavnicu, troškovi povezivanja payment gateway-a kako bi se omogućilo plaćanje platnim karticama itd. U slučaju da se licenca za korišćenje softvera iznajmljuje, onda ona potpada pod mesečne troškove zajedno sa mesečna naknada za ostvaren promet preko platnih kartica, hosting sajta itd. Drugi, ujedno i mnogo jednostavniji i brži način je iznajmljivanje gotove internet prodavnice sa već integrisanom mogućnošću plaćanja platnim karticama, obezbeđenim hostingom.

Ovakav način ne iziskuje nikakvo inicijalno ulaganje u programiranje, traženje i pregovaranje najboljeg paketa za licenecu, pregovaranje sa bankom itd. Pored navedenih ušteda u novcu i vremenu, iznajmljivanje gotove online prodavnice ujedno obezbeđuje i jednostavno upravljanje prodajom i marketingom, SEO optimizacijom, lakim izmenama sadržaja, dopunama i uopšte promenama proizvoda i njihovih karakteristika i još mnogo toga.


Zašto je važno da imate prodavnicu na internetu?


Malo je radnji koje rade 24 sata, svakog dana u godini, a pritom kupci ne moraju da se oblače i izlaze iz kuće kako bi obavili kupovinu. Za kupovinu preko interneta nema kiše, snega, vetra, zime ….
Naravno, postoje i mnoge drugu prednosti, od kojih ćemo ovde navesti neke za koje mi smatramo da su važne:
nema zakupa prostora, komunalnih troskova, taksi za isticanje table, eko taksi….
Internet prodavnica ne zahteva konstantno prisustvo i praćenje, samim tim nije neophodno zapošljavati dodatnog radnika za upravljanje internet prodavnicom sva obaveštenja o novoj prodaji, porudžbinama i novim klijentima stižu automatski e-mailom prodaja preko interneta predstavlja dodatnu prodaju i profit koji je veći u odnosu na tradicionalnu prodaju radi manjih troškova poslovanja neograničeno tržište, zahvaljujući internetu, Vaši kupci nisu samo u komšiluku nego bilo gde gde postoji potreba za Vašim proizvodima osnovno znanje upotrebe kućnog računara ili laptopa je najčešće više nego dovoljno za administrativno upravljanje internet prodavnicom takođe, za vođenje prodaje i marketing online prodavnice dovoljno je samo znanje korišćenja programa / softvera za online prodavnicu i websajt upravljanje proizvodima, unošenje, izmene i brisanje su jednostavni, kao i održavanje funkcije programa se konstantno unapređuju, i rad korisnika je vremenom sve lakši izrada internet prodavnice nije Vaša briga, sa Bazarkom imate opciju “ključ u ruke” i “useliti” se u Vašu internet prodavnicu, sa integrisanim plaćanjem platnim karticama, jedinstvenu i prepoznatljivu, spremna da privuče nove kupce i pruži vrhunsku uslugu online kupovine, bez inicijalnih ulaganja.